עולמות של קפטן שוורץ

הנה ההקדמה שכתב אלי אשד (אני לא בטוח שהכול נכון, אבל זה הכי נכון שמישהו זוכר, אז גם זה משהו):

“עולמות של קפטין שוורץ” שכתב קובי ניב ואייר נועם נדב, היא פנטזיה הומוריסטית שנשאה ביקורת מושחזת על החברה, שאין דומה לה בקומיקס הילדים הישראלי. זהו קומיקס בשחור לבן על הילד אורי צבי, שנשלח בידי קפטין שוורץ לארצות מוזרות שונות: ארץ הפילים, ארץ החכמים, ולבסוף, בשיא עלילתי – למערב הפרוע. “עולמות של קפטין שוורץ” הופיע במקור בכתב העת לילדים “כולנו” בעריכת דוד פאייאנס, שהיה איחוד של כתבי העת הוותיקים “דבר לילדים”, “הארץ שלנו” ו”משמר לילדים”. אלה התאחדו כולם למגזין אחד בניסיון נואש להתמודד עם הירידה במכירות.

במהלך השנים פרסם השבועון סיפורי קומיקס רבים, אך אין ספק ש”עולמות של קפטין שוורץ” היה אחד הבולטים מכולם מבחינת תכניו הייחודיים, שכללו הן סאטירה והן פרודיה על נושאים שונים בתרבות הילדים והמבוגרים, המזכירות מאוד את הקומיקסים למבוגרים שפרסם ניב באותה התקופה עם דודו גבע במקומונים של הוצאת “שוקן” בתל אביב (“העיר”) ובירושלים (“כל העיר”), כמו “יוסף”, עלילות פקיד עירייה בתל אביב ו”האלן ואסאלאן”, עלילות צמד בלשים ירושלמים. בסיפור זה אנו מוצאים את אותן אובססיות שיש בסיפורים ההם, כגון כדורגל, רצון להיות מקובל והמערב הפרוע. קומיקס זה נשאר מבדח ומקסים גם היום.

קובי ניב כתב גם סיפור בהמשכים מאויר בשם “האריה שברח מתל חי”, על בריחת האריה מתל חי. ניב היה העורך של “כולנו” במשך ארבעה חודשים בלבד, עד סוף דצמבר 1991. הוא עזב בשל מכירת כתב העת, ואת מקומו תפס אורן ציבלין. הגיליון האחרון היה מספר 788 וראה אור ב-27 ביולי 2000, ובכך הקיץ הקץ על תרבות עיתונאות ילדים פעילה, שהייתה כה דומיננטית בתרבות הילדים העברית מאז ראשית שנות השלושים.

“עולמות של קפטין שוורץ” נשכח מאז שלא בצדק, ואנו מקימים אותו לתחייה להנאת דור חדש בשלושה  חלקים. הסיפור הופיע במקור ב”כולנו” חוברות מספר 1-52 1985-1986 ב-48 פרקים. להלן הסיפור הראשון [ואני, קובי, מוסיף עוד הערה - סליחה על כך שלא כל הפרקים נשמרו באיכות הגראפית הראויה, אבל זה מה שיש. ]

ב א ר ץ    ה פ י ל י ם

בעקבות המשקפיים האבודים

 המסע לארץ החכמים

בקרוב הפרק האחרון: המסע אל המערב הפרוע