18.12.23

התשדיר נגד שַׁתֶּפֶת עצמו הוא שיתוף נוראי של רעל קטלני

בזמן האחרון מוצפת המדיה בתשדיר של "מערך הסייבר הלאומי" נגד שתפת, כלומר נגד שיתוף אוטומטי חסר-בקרה של דברי פייק ברשתות החברתיות, שכן יש בכך משום סיוע לאויב ופגיעה בביטחון הלאומי. אלא שהתשדיר הזה עצמו יש בו משום סיוע לאויב ופגיעה בביטחון הלאומי, שכשלעצמם חמורים פי כמה מן הסכנות מפניהן הוא מתריע.

אסביר: גם פרסומות, כמו כל יצירה אנושית, יש להן לא רק טקסט – כמו קנו יוגורט בננה או נעלי אוחנה – אלא גם סאבטקסט, שעיקרו דעות קדומות הרווחות בחברה לגבי קבוצות אתניות או מגדריות כמזרחים, נשים וזקנים (אבל כמעט ולא נגד אלו שאותם בכלל לא סופרים, כמו חרדים או ערבים, אלא אם צריך למכור טחינה, חומוס או קפה שחור), שכן הדעות הקדומות הנפוצות הללו משמשות למפרסמים כפלטפורמה יעילה להפצת המוצרים שהם חפצים למכור כדי לעשות עלינו כסף.

שתי דוגמאות: הראשונה, מסע פרסום רב-סרטונים לחברת ביטוח, שבכל אחד מהם אביו הזקן של אודי כגן (בגילומו שלו) מוצג כמטומטם, טכנופוב וחסר אונים שאין כדוגמתו. בדוגמה השנייה, אך לפני כמה שנים, השחקן אסי כהן גילם גבר מזרחי נכלולי וטיפש, שייצג לכאורה את "הבנק הלא נכון", במסע פרסום של אחד הבנקים.

מה רע בזה, אתם שואלים, קצת צחוקים וזה? שזהו, זה לא רק זה. זה גרוע מזה. סרטונים ומסעות פרסום רוויי דעות קדומות בצחוקים שכאלו נותנים מעין גושפנקא רשמית לדעות הקדומות שכמעט כולנו ממילא מחזיקים בהן, שהנה "אמרו בטלוויזיה". ותחשבו גם על הילדים והילדות שלנו, הנחשפים, שוב ושוב ושוב, כמעט ללא הרף, לדעות הקדומות הללו, שמלמדות אותם שנשים, מזרחים וזקנים הם מטומטמים, וגם מה זה עושה לדימוי העצמי של מי מהם שהינם ילדות ו/או מזרחים בעצמם. (או חלילה שניהם).

והנה עכשיו מגיע תשדיר "השתפת" הזה, שבו השחקן יניב ביטון מסביר לנו שהפצת פייק-ניוז זה מסוכן, ומדגים זאת עם דמות אמו (שהוא עצמו מגלם אותה) שמוצגת כמטומטמת שאין שנייה לה, לבד אולי מאביו הזקן המטומטם של אודי כגן. אז קודם כל מתברר שכוכבי "ארץ נהדרת" לדורותיהם מתפרנסים היטב מהפצת דעות קדומות. אבל לא זה כמובן, לב העניין, אלא ההצגה הבוטה והמחפירה של נשים כמטומטמות חסרות תקנה.

וצריך שיהיה ברור – זה לא סרט תיעודי, וזה לא משהו מקרי. נעשתה כאן במפורש בחירה. הרי אדון ביטון היה יכול גם לשחק לאו דווקא את אמו כמטומטמת מפיצת מחלות, אלא אולי את אביו, כמו שעשה אודי כגן, ואז זו היתה הגילנות הרגילה. הוא גם יכול היה לגלם את אחיו התאום, למשל, שהוא זה הטיפש הלוקה ומלקה בשתפת, ואז אולי זה היה סתם מצחיק. אבל לא. המפרסמים, מערך הסייבר הלאומי של מדינת ישראל, בחרו, מתוך מיזוגניה צרופה, דווקא באישה, וכמובן מבוגרת, כדי לגלם את המטומטמת המסוכנת.

וזה הזמן והמקום לדבר גם על העיתוי ועל ההקשר של התשדיר המיזוגני הלאומי הזה. כידוע לכולנו (כולל לכל מי שלקח חלק בהפקתו והפצתו של התשדיר הזה), ואין צורך לשם כך לחכות לשום ועדת חקירה, אחד הכשלים שאיפשרו את הטבח המזוויע ב-7 לאוקטובר, היתה העובדה שמפקדים בכירים וכמובן גברים בצה"ל, ולא רק ביחידה אחת, זלזלו וביטלו באדנותית גברית אופיינית את כל ההתראות, החוזרות והנשנות והנואשות של חיילות נשים – התצפיתניות בגבול עזה והנגדת ב-8200 – כי הן טיפשות שלא מבינות כלום מהחיים שלהן. רכלניות, מגזימניות, בורות, מדמיינות, היסטריות, ומפיצות תבהלה, בדיוק כמו שמוצגת אימא של יניב ביטון בתשדיר המיזוגני הנוראי הזה, שהופק ומופץ אחרי שהתברר שהמיזוגניה הזאת היא קטלנית, רצחנית, והביאה לא רק לשחיטת התצפיתניות המתריעות חסרות-המגן עצמן, אלא להירצחם ומותם של כ-1300 ישראלים, ועוד כ-20,000 עזתים כבונוס.

כן, דעות קדומות זה לא סתם צחוקים וכזה. דעות קדומות הורגות.

ולכן אמרתי כאן, בראשית דברי, שתשדיר השתפת הזה מסוכן לביטחון ישראל, חייליה ואזרחיה, יותר מאשר הפצת פייק ניוז שנגדן הוא זועק ומתריע ושנזקן קטן ואגבי לעומת הנזק הקטלני, הרצחני, של הדעות הקדומות המיזוגניות שהוא עצמו מקדם בתנופה כה עזה. מוטב לכן שהתשדיר החרפתי הזה יוסר מעלינו, ושלא נדע עוד כמותו בעתיד.